Základní škola a Mateřská škola SIapy
Slapy 34
Tel.: 381 278 674
www.montessorislapy.cz
email: info@montessorislapy.cz
Ředitelka školy: Mgr. Soňa Růžičková
Učitelka ZŠ: Mgr. Marcela Ševčíková, Mgr.Lenka Pecková Šonková, Anna Hýnová, Dis.
Učitelka a vedoucí MŠ: Romana Háková
Učitel ZŠ , vedouví vychovatel ŠD: Bc. Tomáš Prštický
Naše škola se nachází v obci Slapy 5 km od okresního města Tábora. Je zde 441 obyvatel a s Táborem jsme spojeni MHD. Škola stojí uprostřed zahrady, přímo u autobusové zastávky MHD. Je to historická budova postavená v roce 1881.
V naší škole pomáháme dětem zjistit, na co jsou nadaní, v čem mohou být úspěšní. Jsme pomocníky a průvodci dětí na jejich cestě objevování. Objevování vlastní aktivitou a úsilím je způsob, jak nejlépe získáme a uchováváme nové poznatky. Respektujeme individuální tempo dítěte a pokládáme to za velmi důležité. Pokud musí dítě pracovat ve stresu, že je pomalejší, než jeho spolužáci, bere mu to chuť a zájem o další vzdělávání. U nás mezi sebou nesoutěžíme ani nesrovnáváme. Pokud srovnáváme, tak pouze dítě vedeme k sebehodnocení, jestli se mu určitá věc daří lépe. Toto nám umožňuje především práce ve věkové smíšené třídě v malém počtu žáků. Dítě si podle schopností volí své tempo práce a neopouští neprocvičenou látku kvůli rychlejším spolužákům. Náš vyučovací program je obohacen o prvky metody Montessori, která vznikla v Itálii. Dítě učíme sebehodnocení, aby umělo ocenit samo sebe a zvážilo, na čem je třeba ještě pracovat, učí se samo promýšlet další kroky a postupy. Zde je počátek plánování práce a odhad svých reálných možností v životě, což neumějí mnozí dospělí, protože jsme pouze vykonavateli cizí vůle a nebyl nám ve škole dán pro získávání této dovednosti dostatečný prostor. Nutně pak i v dalších fázích života setrváváme v roli podřízeného a často si netroufáme na řídící funkce jen proto, že nemáme dostatek sebevědomí, schopnosti plánování, sebeovládání nebo nedovedeme spolupracovat s ostatními. V Montessori systému je soutěžení nahrazeno spoluprací. Nekáráme dítě za to, co neumí, ale hledáme společně způsob, jak potíže překonat.
Montessori systém založila italská lékařka Marie Montessori (nar. 1870). Stejně jako v medicíně i pedagogickém systému, kterému se po celý život věnovala, chápe dítě jako jedinečnou osobnost. Na tomto proncipu dnes v celém světě pracují stovky škol, vetšinou soukromých. My bychom rádi v rodinném prostředí malé školy tento systém zpřístupnili všem dětem ve státní škole.
Systém je od běžné výuky odlišný přístupem k dítěti, kdy dítě není jen objektem, který je vzděláván, ale především objevitelem. Je zde dán prostor pro to, aby dítě samo objevovalo svět kolem sebe a porozumělo mu. Úkolem pedagoga je rozvíjet a nacházet v dítěti nadání, které mu bylo přírodou naděleno. Učitel je pomocníkem dítěte.
Hybnou silou jsou didaktické pomůcky, které dítě ve třídě obklopují a vybízejí ho k objevování. Při hodnocení je zde kladen hlavní důraz na sebehodnocení dítěte. V tomto systému není porovnáváno dítě s ostatními, ale se sebou samým. Tím předcházíme pocitu neúspěchu a podněcujeme k další chuti do práce. Dítě chce být lepší než včera. Hllavní předností systému je, že nebrzdí nadané dítě a nestresuje dítě méně úspěšné.
Bližší informace o Základní škole a Mateřské škole Slapy na www.montessorislapy.cz